PCK zawiesza linię wsparcia psychologicznego

Od 1 lipca PCK zawiesza działanie linii wsparcia psychologicznego. Zauważyliśmy zmniejszające się zainteresowanie taką formą wsparcia. Linia ponownie zostanie uruchomiona, gdy tylko zajdzie taka społeczna potrzeba.

Linia wsparcia psychologicznego PCK działała przez trzy miesiące. W tym czasie przeprowadziliśmy 181 rozmów, które trwały łącznie 66 godzin 26 min. Z pomocy skorzystało 126 kobiet i 55 mężczyzn. Wsparcia udzielali wolontariusze-psycholodzy, którzy dyżurowali 7 dni w tygodniu po 12 godzin dziennie. Dzięki nim każdy kto potrzebował pomocy w tym niezwykle trudnym czasie, mógł skorzystać z profesjonalnej formy wsparcia – rozmowy psychologicznej, pierwszej pomocy psychologicznej, czy psychoedukacji.

„Linia wsparcia powstała w momencie, gdy bezpośredni kontakt z psychologiem został najpierw uniemożliwiony, a następnie znacznie ograniczony. Pomimo tego, każdemu potrzebującemu mogliśmy zaproponować możliwość kontaktu, rozmowy i wsparcia, niezależnie od warunków, w jakich się znaleźliśmy. W obliczu zagrożenia, odizolowania i natłoku przytłaczających myśli, stworzyliśmy miejsce oferujące bezinteresowne wsparcie i pomoc w poradzeniu sobie z kryzysem wywołanym ogólnoświatową pandemią i jej skutkami.”- Marta, wolontariuszka linii wsparcia psychologicznego

Powstanie linii było odpowiedzią na potrzebę zaobserwowaną przez psychologów i pracowników Polskiego Czerwonego Krzyża. Już w pierwszych dniach zauważaliśmy, że jest to forma pomocy, która była adekwatną odpowiedzią na nową i trudną sytuację w jakiej się znaleźliśmy.

„Z przeprowadzonych rozmów, w których odpowiadałam na zgłoszenia o trudnościach związanych z przymusową kwarantanną, samotności wywołanej izolacją, lęku o siebie i bliskich, wynikającym z możliwością zachorowania, nasileniem przemocy bądź też chęcią podzielenia się swoimi sposobami radzenia sobie, mogę śmiało powiedzieć, że powstanie linii było najwłaściwszą odpowiedzią na nietypowy czas, który nastał.”- Marta, wolontariuszka linii wsparcia psychologicznego

Telefoniczna forma wsparcia pozwoliła dotrzeć do osób z różnymi potrzebami takimi jak chęć podzielenia się trudnymi emocjami, dowiedzenie się jak poradzić sobie z objawami lęku, ale również otrzymanie informacji na temat miejsc świadczących inne formy pomocy.