Dzięki inicjatywie już blisko 800 tys. uczniów z ponad 5,5 tys. szkół podstawowych z całej Polski poznało prostą receptę na zdrowe i czyste zęby. Z początkiem września ruszyła kolejna, 10. już odsłona programu edukacyjnego Orbit® „Dziel się Uśmiechem”, który uczy dzieci podstaw prawidłowej higieny jamy ustnej. W trakcie lekcji w szkołach, z pomocą atrakcyjnych materiałów dydaktycznych, kolejne 100 tys. uczniów dowie się jak zapobiegać próchnicy. Od 4 lat ambasadorką programu jest Magdalena Różczka, aktorka i działaczka społeczna.
Ogólnopolski program „Dziel się Uśmiechem” prowadzony jest od 2013 roku przez Polski Czerwony Krzyż oraz firmę Mars Polska. To projekt edukacyjny wspierający walkę z problemem próchnicy wśród dzieci. Partnerami merytorycznymi od samego początku są Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej.
Celem inicjatywy jest budowanie świadomości znaczenia profilaktyki w zapobieganiu próchnicy już od najmłodszych lat oraz wdrażanie w codzienną rutynę 4 kroków dla zdrowych i czystych zębów. Te proste zasady – szczotkowanie zębów przynajmniej dwa razy dziennie, używanie dodatkowych akcesoriów do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, sięganie po bezcukrową gumę do żucia, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów po jedzeniu i piciu oraz regularne kontrole u dentysty – mogą
w znaczący sposób przyczynić się do poprawy stanu uzębienia. Z problemem próchnicy zmagają się dzieci w całej Unii Europejskiej, jednak polskie statystyki, na tle średniej z innych krajów członkowskich, wypadają niekorzystnie. Blisko 82% sześciolatków i ponad 85% dwunastolatków w kraju cierpi na tę chorobę.[1] Program „Dziel się Uśmiechem” opiera się na zajęciach prowadzonych w szkołach podstawowych i gwarantuje nauczycielom dostęp do odpowiednich materiałów, które pozwalają na efektywną edukację zarówno podczas lekcji stacjonarnych, jak i online. W ramach 10. edycji akcją zostanie objętych aż 100 tysięcy uczniów klas 1-3.
Dziękujemy wszystkim pedagogom, którzy uczą dzieci, jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej. Sukces programu to również ogromna zasługa koordynatorów oraz wolontariuszy Polskiego Czerwonego Krzyża. Obserwujemy to niesłabnące zaangażowanie już 10 lat – mówi Małgorzata Szukała, Kierowniczka działu promocji i pozyskiwania dochodów w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
O potrzebie kontynuacji programu mówi też prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, Prezeska Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. – Mimo że dzięki programowi udało nam się nauczyć codziennej, prawidłowej pielęgnacji jamy ustnej prawie 800 tys. dzieci – wiemy, że temat jest cały czas aktualny
i wymaga edukacji nowych młodszych roczników. Częstotliwość występowania próchnicy zębów wzrasta z 41,1% w grupie dzieci w wieku 3 lat, do aż 82% u sześciolatków i 93,2% w wieku 18 lat. Odpowiednią profilaktyką jesteśmy w stanie poprawić te statystyki.
W ramach programu propagowane są wszystkie elementy higieny jamy ustnej. Te pozornie bardziej oczywiste, jak odpowiednio częste szczotkowanie zębów, jak i te, z których nie każdy zdaje sobie sprawę – jak żucie bezcukrowej gumy po posiłku, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów. Cieszę się, że program „Dziel się Uśmiechem” wspiera profilaktykę higieny jamy ustnej od blisko 10 lat i mam nadzieję na kolejne lata współpracy w trosce o zdrowie dziecięcych uśmiechów – podkreśla prof. Marzena Dominiak, Prezydentka Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Program Orbit® „Dziel się Uśmiechem” znacząco rozwijał się na przestrzeni dziesięciu lat działalności. Początkowo jako regionalna inicjatywa, a od kilku edycji przerodził się w szerokozasięgową ogólnopolską akcję. Nieustannie też dopasowuje się do zmieniających realiów i nowych trendów
w nauczaniu – aby promować wiedzę w atrakcyjny i angażujący sposób. Inicjatywa jest w całości finansowana przez firmę Mars Polska, która przekazuje na jego realizację 1% ze sprzedaży stacjonarnej bezcukrowych gum Orbit® we wrześniu i październiku. Dotychczas firma przeznaczyła na ten cel blisko 6,8 miliona złotych.
Jesteśmy dumni, że możemy realizować w tym roku jubileuszową edycję „Dziel się Uśmiechem”. Wysyłamy ukłony w stronę naszych partnerów. Ich profesjonalna i wspierająca postawa była szczególnie cenna w ostatnich trudniejszych latach pandemicznych. Dziękujemy również naszym konsumentom za wieloletnie zaangażowanie poprzez zakup gum Orbit® i zachęcamy do tego samego również we wrześniu i październiku br. W tym roku szkolnym mamy równie ambitne cele – chcemy objąć akcją kolejne 100 tys. uczniów – mówi Beata Rożek, Dyrektorka ds. korporacyjnych Mars Polska.
10. edycja „Dziel się Uśmiechem” będzie trwała przez cały rok szkolny. Projekt wspierany jest przez Magdalenę Różczkę – aktorkę i działaczkę społeczną, która od lat jest ambasadorką akcji, na co dzień zachwycając swoim uśmiechem na ekranach. Kampania reklamowa obejmuje TV, outdoor, materiały reklamowe w punktach sprzedaży, działania digital oraz PR. Więcej informacji można znaleźć na stronie programu „Dziel się Uśmiechem”.