W dniu 31.12.2020 zakończyliśmy działanie naszej linii wsparcia psychologicznego. Działała ona w dwóch okresach, w których sytuacja epidemiologiczna, a także obostrzenia związane z koronawirusem mogły wiązać się ze szczególnym niepokojem oraz trudnościami w sferze psychologicznej ( 27.03-30.06 oraz 29.09-31.12).
Początek pandemii był szczególnie trudny dla wielu osób ze względu na nagłe i niespodziewane zmiany w życiu codziennym oraz zawodowym, konieczność dostosowania swojego trybu życia do nowej sytuacji, zagubienie związane z nowymi przepisami i restrykcjami oraz lęk przed nieznaną chorobą. W tym okresie działaliśmy 7 dni w tygodniu w godzinach 10:00-22:00 i odebraliśmy 181 rozmów od 126 kobiet i 55 mężczyzn. Z pomocy korzystały zarówno osoby młode jak i starsze, które potrzebowały wsparcia ze względu na bardzo zróżnicowane trudności: objawy lękowe, depresyjne, konflikty interpersonalne, samotność, problemy ekonomiczne, przemoc domową i wiele innych.
W drugim okresie działania linii byliśmy dostępni 5 dni w tygodniu (pon-pt) w godzinach 16:00-20:00 i odebraliśmy 92 telefony od 55 kobiet i 37 mężczyzn. Mimo, iż wiele osób przyzwyczaiło się już do nowej sytuacji oraz wprowadzanych obostrzeń, a o wirusie SARS-COV-2 wiemy coraz więcej, to wciąż obserwujemy duże zapotrzebowanie na wsparcie psychologiczne. W tym okresie odbieraliśmy zdecydowanie więcej telefonów od osób, które chorowały na COVID-19, przebywały na kwarantannie lub też miały bliskich chorujących na koronawirusa. Wciąż najczęściej zgłaszanymi trudnościami były objawy lękowe, napady paniki, niepokój o zdrowie swoje lub bliskich, frustracja i obniżenie nastroju.
Pomoc oferowana na linii udzielania była przez wolontariuszy-psychologów. W trakcie trwania projektu wspierało nas 18 psychologów, którzy zdecydowali się poświęcić swój czas na bezinteresowną pomoc innym.
Działanie linii wsparcia psychologicznego było możliwe dzięki realizacji projektu wsparcia psychospołecznego finansowanego przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.
Zdajemy sobie sprawę, że nadal wiele osób może potrzebować wsparcia. Zachęcamy do skorzystania z listy numerów, pod którymi wciąż można uzyskać pomoc:
Numer telefonu | Zakres działania | Dostępność |
116 123 | Kryzysowy Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych | Codziennie w godz. 14:00-22:00 |
89 527 00 00 lub 89 192 88 | Telefon Zaufania „Anonimowy Przyjaciel” | Codziennie, całą dobę |
22 484 88 01 | Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA | Poniedziałek: 15:00 – 20:00 |
22 635 09 54 | Telefon Zaufania dla Osób Starszych |
Poniedziałek: 17.00 – 20.00 UWAGA! W środy w godz. 14.00 – 16.00 ma miejsce także dyżur w tematyce choroby Alzhemeira |
116 111 | Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży | Codziennie, całą dobę |
800 108 108 | Fundacja „Nagle Sami”, telefon wsparcia dla osób w żałobie | od poniedziałku do piątku, w godzinach 14.00 – 20.00 |
800 120 002 | Niebieska Linia-Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie | Codziennie, całą dobę |
22 621 35 37 oraz 600 070 717 | Centrum Praw Kobiet, telefon dla kobiet doświadczających różnych form przemocy | TELEFON INTERWENCYJNY (całodobowy) TELEFONICZNY DYŻUR PRAWNY (czw. 12-18) |
800 120 226 | Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie | Od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30 – 15.30 |
22 628 52 22 | Lambda Warszawa, telefon zaufania kierowany do osób LGBT+ oraz ich rodzin i bliskich | od poniedziałku do piątku, w godzinach 18.00-21.00. |
801 888 448 lub 22 692 82 26 | Telefon Zaufania HIV/AIDS dla osób mających pytania, wątpliwości lub obawy związane z zakażeniem | od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-21.00 – z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy |
800 199 990 | Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki-Narkomania dla osób mających problem z narkotykami, uzależnionych lub martwiących się o kogoś ze swojego otoczenia | codziennie w godz. 16.00-21.00 |
801 033 242 | Infolinia „Anonimowych Alkoholików” | codziennie w godz. 8.00-22.00 |