Polski Czerwony Krzyż od lat wspiera osoby poszkodowane przez klęski żywiołowe, dostarczając potrzebującym niezbędne środki pomocowe. W odpowiedzi na ostatnią katastrofalną powódź, PCK zorganizował pomoc na szeroką skalę, aby wesprzeć mieszkańców dotkniętych terenów w powrocie do normalności.

Pomoc w pierwszych godzinach powodzi

Jeszcze tego samego dnia, w którym powódź dotknęła południowe regiony Polski, specjaliści z Grup Ratownictwa PCK i Grup Pomocy Humanitarnej GPH ruszyli w drogę, by nieść pomoc, współpracując ściśle z lokalnymi władzami oraz służbami ratunkowymi.

Dzięki szybkiemu reagowaniu i koordynacji działań, możliwe było skuteczne wspieranie ewakuacji zagrożonych mieszkańców oraz niesienie pierwszej pomocy na obszarach, gdzie była najbardziej potrzebna. W pierwszych dniach po katastrofie, obecni na miejscu specjaliści z grup PCK dzięki współpracy z partnerami przekazali potrzebującym ponad 100 000 litrów wody, zaś wolontariuszom i mieszkańcom, zabezpieczającym korony wałów – 300 posiłków.

Grupy Humanitarne PCK wspierały wzmacnianie wałów przeciwpowodziowych, aby zapobiec dalszym zniszczeniom. Ratownicy pomagali również w zabezpieczaniu mienia oraz dostarczaniu paczek żywnościowych i wody do rejonów, gdzie dostęp był ograniczony.

Specjaliści z grup ratownictwa PCK, we współpracy z lokalnymi służbami, zabezpieczyli najważniejsze miejsca, a także szybko identyfikowali i rozwiązywali problemy związane z brakami w podstawowych zasobach, takich jak woda, prąd czy środki higieniczne. W miejscach ewakuacji rozdysponowano kluczowe środki pomocowe, m.in.:

  • 215 osuszaczy przemysłowych do osuszania budynków i infrastruktury,
  • 237 nagrzewnic elektrycznych oraz 3 nagrzewnice olejowe dla zapewnienia ciepła,
  • 250 kaloryferów i 150 kuchenek elektrycznych w miejscach tymczasowego pobytu,
  • Pakiety higieniczne oraz pakiety sypialne, które umożliwiły ewakuowanym godne warunki do życia i odpoczynku.

Dzięki współpracy z lokalnymi służbami ratunkowymi, działania PCK były skoordynowane i dostosowane do dynamicznie zmieniającej się sytuacji na terenach najbardziej dotkniętych katastrofą, takich jak Lądek Zdrój, Głuchołazy, Czechowice-Dziedzice i Stronie Śląskie.

 

Kolejne dni po katastrofie

  • Agregaty prądotwórcze 6 kV (8 sztuk) zostały wydane z magazynu, aby zapewnić zasilanie w miejscach, gdzie infrastruktura energetyczna została zniszczona.
  • Grupy Humanitarne PCK wspierały wzmacnianie wałów przeciwpowodziowych, aby zapobiec dalszym zniszczeniom. Ratownicy pomagali również w zabezpieczaniu mienia oraz dostarczaniu paczek żywnościowych i wody do rejonów, gdzie dostęp był ograniczony.
  • PCK zadbał również o wsparcie psychologiczne dla osób dotkniętych powodzią, oferując pomoc zarówno dorosłym, jak i dzieciom.

W miarę stabilizowania się sytuacji na terenach dotkniętych powodzią, PCK przystąpił do realizacji działań, wspierających zdrowie psychiczne poszkodowanych. We współpracy z Uniwersytetem Dolnośląskim (DSU), PCK zorganizował wsparcie psychologiczne, skierowane do osób, które doświadczyły traumy. Specjaliści z DSU, wraz z wolontariuszami, prowadzili sesje wsparcia psychologicznego, które umożliwiały mieszkańcom przetworzenie traumatycznych doświadczeń i pomoc w powrocie do równowagi psychicznej.

Aby pomóc dzieciom poradzić sobie z emocjonalnymi skutkami powodzi, PCK zainicjował program Zielonych Szkół – specjalne turnusy edukacyjno-rekreacyjne, które dały możliwość ponad 400 dzieciom z Dolnego Śląska i Opolszczyzny udziału w zajęciach terapeutycznych i wspierających. Dzięki Zielonym Szkołom dzieci mogły spędzić czas w bezpiecznym środowisku, uczestnicząc w warsztatach i zajęciach, które pomagały im radzić sobie z trudnymi emocjami, rozwijać odporność psychiczną i powoli wracać do normalnego życia. Program ten stanowił płynne przejście od fazy ratunkowej do działań odbudowy, wspierając nie tylko materialne, ale i emocjonalne potrzeby społeczności.

Dzięki zaangażowaniu grup ratownictwa i pomocy humanitarnej, tysiące osób otrzymało natychmiastową pomoc w postaci m.in. pomocy w ewakuacji, schronienia, żywności oraz wsparcia psychospołecznego.

Nadchodzący etap działań długofalowych

Wraz z zakończeniem fazy ratunkowej Polski Czerwony Krzyż, na bieżąco niosąc doraźną pomoc i badając zapotrzebowanie mieszkańców na obszarach dotkniętych powodzią w kontekście przejścia do etapu pomocy długofalowej, pracuje nad założeniami rozbudowanego ogólnopolskiego programu pomocy długofalowej, którego celem jest pomoc w odbudowie życia i domów osób poszkodowanych przez żywioł.

Dzięki tym działaniom PCK zapewnia wsparcie nie tylko w trakcie kryzysu, ale także w okresie odbudowy, pomagając lokalnym społecznościom wrócić do stabilnego, bezpiecznego życia oraz lepiej przygotować się na przyszłość.

Dotychczasowa pomoc w liczbach:

  • 215 osuszaczy przemysłowych o mocy osuszania nie mniejszej niż 70 litrów na dobę, wspierających osuszanie budynków i infrastruktury.
  • 237 nagrzewnic elektrycznych oraz 3 nagrzewnice olejowe, zapewniających ogrzewanie i wspierających osuszanie wnętrz.
  • 1000 kuchenek gazowych, które umożliwiają gotowanie ciepłych posiłków dla osób ewakuowanych.
  • 250 kaloryferów oraz 150 kuchenek elektrycznych, zapewniających ciepło i możliwość przygotowywania posiłków w miejscach tymczasowego pobytu.
  • 8 agregatów prądotwórczych 6 kV. używanych do zasilania obszarów pozbawionych dostępu do energii elektrycznej.
  • ponad 2200 pakietów produktów higienicznych,
  • 275 pakietów sypialnych (łóżko polowe, koc, poduszka, prześcieradło), zapewniających komfortowy sen osobom ewakuowanym.
  • 275 koców polarowych, które pomagają utrzymać ciepło w chłodnych warunkach.

Dodatkowo: 4 Turnusy edukacyjno-rekreacyjne w ramach projektu PCK Zielone Szkoły, w których wzięło udział ponad 800 dzieci z terenów Dolnego Śląska i Opolszczyzny

Pomóż nam pomagać:

Wróć do góry