Zakończyliśmy ogólnopolską kampanię Gorączka Złota PCK. Przez ostatnie 20 lat udało nam się zebrać ponad 2,8 miliona złotych, które przeznaczyliśmy na sfinansowanie letniego wypoczynku dzieci oraz na zakup szkolnych wyprawek i pomocy edukacyjnych. Inicjatywa w 2022 roku organizowana była równolegle z działaniami pomocowymi Polskiego Czerwonego Krzyża dla ofiar konfliktu w Ukrainie. W zbiórkę włączyły się przedszkola, szkoły, firmy oraz partner główny inicjatywy – Bank Pekao SA. Połączyliśmy razem siły dla dobra dzieci. Cieszymy się z efektów akcji, gdyż udało się zebrać do tej pory ponad 150 tys. zł. To w przeliczeniu aż 15 ton monet!
Jednym ze statutowych działań Polskiego Czerwonego Krzyża jest działalność opiekuńcza i wychowawcza dla dzieci i młodzieży w trudnej sytuacji rodzinnej i finansowej. Realizujemy te zadania m.in. prowadząc akcje edukacyjne, dożywiając dzieci w placówkach edukacyjnych i świetlicach środowiskowych. Pomagamy organizować wypoczynek letni dla dzieci i młodzieży z rodzin wymagających wsparcia. Aby realizować te działania Polski Czerwony Krzyża pozyskuje środki finansowe m.in. z dotacji celowych od instytucji i osób prawnych oraz poprzez organizacje rozlicznych zbiórek charytatywnych. Jedną z nich jest ogólnopolska kampania „Gorączka Złota”.
Gorączka Złota PCK polega na zbiórce „złotych” monet o nominałach 1, 2 i 5-groszowych. W ramach akcji prowadzone są zbiórki uliczne, w sklepach, w szkołach, w przedszkolach oraz w firmach. Środki zebrane podczas akcji przeznaczamy na pomoc dzieciom, dofinansowując między innymi:
- inicjatywy edukacyjne,
- wypoczynek letni dla dzieci,
- ciepłe posiłki w szkołach.
Skala akcji sprawia, że drobne monety zamieniają się w „tony złota”, które pomagają najmłodszym.
– Za nami 21 edycja Gorączki Złota PCK. To nie tylko akcja zbiórki pieniędzy, ale także nauka zdrowego współzawodnictwa – konkursu na najlepszego zbieracza złota – „ozłoconego” – podsumowuje inicjatywę Michał Mikołajczyk – członek Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża. – Głęboko wierzymy, że takie inicjatywy są bardzo potrzebne w przestrzeni publicznej i mają pozytywny wpływ na młodzież, która od najmłodszych lat uczy się bezinteresownego pomagania potrzebującym. W tym roku do akcji dołączył Bank Pekao SA – instytucja finansowa, która od lat wspiera nasze programy pomocowe.
Potrzeba kilkudziesięciu ciężarówek, by przetransportować 15 ton monet. W tym roku w przeliczeniu bilonu pomogły profesjonalne liczarnie współpracujące z bankiem. Pracownicy oddziałów pomagali w segregacji monet, a bankowi wolontariusze włączyli się w zbiórki „złota”.
Celem inicjatywy „Gorączka złota PCK” jest zapobieganie wykluczeniu dzieci ze względu na sytuację finansową i stwarzanie im równych szans w dostępie do letniego wypoczynku i pomocy edukacyjnych. Zarówno bank, jak i bankowi wolontariusze chętnie współpracujemy z organizacjami, które zmieniają otaczającą nas rzeczywistość i dają innym trochę radości – mówi Błażej Szczecki, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao S.A. odpowiedzialny za Pion Technologii i Operacji – Działając RAZEM mamy wpływ na to, jaki jest świat wokół nas dziś i jutro. Cieszę się, że Bank Pekao SA włączył się w tak szlachetną akcję.
Aby wesprzeć kolejne zbiórki, Fundacja Banku Pekao SA sfinansowała zakup dwóch liczarek bilonu, które trafiły do Oddziałów PCK w Łodzi i w Poznaniu.
Kampania informacyjna towarzysząca akcji ma także wymiar społeczny. Promowana jest i podkreślana idea wolontariatu – bezinteresownej pomocy drugiej osobie. Większość wolontariuszy w „Gorączce złota” to uczniowie pomagający swoim rówieśnikom. To właśnie aspekt edukacyjny – pokazanie jak drobny gest jakim jest zebranie garści „złotych monet” – ma szczególną wartość. Akcja co roku spotyka się z dużym zainteresowaniem szkół i przedszkoli. Niebawem przekażemy szczegóły kolejnej edycji. Ale już teraz zapraszamy do powiększenia grona „rozgorączkowanych”. Szykujcie się na kolejne zbiory złota!