W drugim semestrze w przedszkolach w całej Polsce rozpocznie się III edycja programu edukacyjnego „Drogowe ABC”, organizowanego przez firmę Circle K Polska oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy, skierowanej do dzieci w wieku 3-6 lat, jest budowanie właściwych postaw z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Poprzednie edycje cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród najmłodszych – do tej pory blisko 50 tysięcy dzieci z blisko 600 placówek w całej Polsce wzięło udział w programie.
Jak wynika z badania1 przeprowadzonego na potrzeby programu „Drogowe ABC”, aż 75% ankietowanych rodziców uważa, że dziecko naśladuje ich zachowania – również te na drodze. Mimo to, ponad 80% opiekunów przekracza dozwoloną prędkość, jadąc wraz z dzieckiem samochodem. Prawie co piąty rodzic przyznaje, że sam nie ma wystarczającej wiedzy, a co siódmy – czasu, aby uczyć swoje dziecko zasad bezpieczeństwa na drodze czy podstaw udzielania pierwszej pomocy. Ponad 60% badanych uważa, że przedszkola powinny poświęcać więcej uwagi na edukację dzieci w tym zakresie. W odpowiedzi na oczekiwania rodziców oraz z myślą o bezpieczeństwie najmłodszych, Circle K wraz z Polskim Czerwonym Krzyżem połączyli siły i wspólnie stworzyli program edukacyjny „Drogowe ABC”, aby budować świadomość i wzmacniać prawidłowe postawy wśród dzieci już od najmłodszych lat.
Cieszymy się, że rusza kolejna edycja programu Drogowe ABC. W ubiegłym roku z powodu pandemii myliśmy wstrzymać nasze działania w przedszkolach. W tym roku program wraca z nowymi odświeżonymi materiałami, które pozwalają nauczycielom na prowadzenie lekcji zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. Filmiki z misiem Cyrylem pomogą także rodzicom na zapoznanie najmłodszych dzieci z tematami bezpieczeństwa. – mówi Małgorzata Szukała, kierownik Działu Promocji i Pozyskiwania Dochodów w Zarządzie Głównym Polskiego Czerwonego Krzyża.
„Drogowe ABC” to ogólnopolski program edukacyjny, w którym organizatorzy stawiają sobie za cel wzmacnianie świadomości na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Łącząc naukę i zabawę, najmłodsi mają możliwość pozyskać wiedzę z zakresu bezpiecznego poruszania się na drodze, numerów alarmowych oraz poznają podstawy udzielania pierwszej pomocy. Uczestnicy zajęć otrzymają specjalny zestaw materiałów dydaktycznych w formie kolorowanek, labiryntów oraz odblaskową naklejkę z bohaterem programu – misiem Cyrylem. Ponadto, w oparciu o podstawę programową kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym, eksperci przygotowali scenariusze lekcji oraz karty pracy do zajęć, które będą udostępnione na stronie internetowej programu www.drogoweABC.pldo samodzielnego pobrania przez wszystkich zainteresowanych pedagogów, a wybranym placówkom zostaną przekazane drewniane makiety umożliwiające prowadzenie interaktywnych zajęć.
Trzecia edycja programu „Drogowe ABC” rozpoczyna się w lutym i potrwa do końca roku szkolnego. Do kolejnej edycji przygotowane w ramach materiałów edukacyjnych zostały także krótkie filmy animowane z misiem Cyrylem. Co więcej, wzbogacono je o niezwykle ważne w dobie pandemii aspekt podstawowych zasad higieny, mycia rąk oraz zasłania nosa i ust zgodnie z obowiązującymi zasadami. W ramach akcji 25 000 uczniów przedszkoli w całej Polsce weźmie udział w zajęciach edukacyjnych podejmujących tematykę bezpieczeństwa drogowego. Do tej pory w ramach inicjatywy blisko 50 tysięcy dzieci z 598 przedszkoli w 12 województwach poznało zasady bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. W tegorocznej edycji program obejmie placówki w 16 województwach. Akcja jest w całości finansowana ze środków przekazanych przez jego współorganizatora – sieć stacji Circle K Polska.
Troska o najmłodszych i działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach to zasadnicze cele w naszej działalności z zakresu odpowiedzialności społecznej. Cieszymy się, że wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem możemy już po raz trzeci dokładać kolejną cegiełkę do tworzenia bezpiecznego miejsca dla nas wszystkich, w szczególności dzieci. W poprzednich latach program spotkał się z pozytywnym odbiorem wśród przedstawicieli placówek, rodziców, ale także naszych klientów i pracowników. Głęboko wierzymy, że takie inicjatywy są bardzo potrzebne w przestrzeni publicznej i stawiamy sobie za cel, aby mieć swój wpływ na najbliższe otoczenie i społeczności, w których działają stacje paliw Circle K – mówi Rafał Droździak, Szef Marketingu i Komunikacji w Circle K Polska.
1 Badanie „Bezpieczne dziecko na drodze” przeprowadzone w 2018 r. na zlecenie Circle K na grupie dzieci w wieku 1-12 lat.